BMI Beregner Kvinder: Beregn dit BMI (2022)

Dette er BMI-beregneren for kvinder, værktøjet til at hjælpe dig med at beregne, om du har et sundt BMI for kvinder eller et BMI for overvægtige. Ved at bruge BMI-beregningsformlen giver vi et svar på spørgsmålene: “Hvad er mit BMI?” og “Hvad er et godt BMI for kvinder?”.

Vi vil også i detaljer forklare alle BMI-diagrammer for kvinder, BMI-intervaller for kvinder og undersøge, hvorfor det er vigtigt at holde et normalt BMI. Så læs videre, hvis du er interesseret i BMI-skalaen og vil vide mere om BMI-diagrammer for kvinder. Velkommen til vores BMI-beregner for kvinder!

BMI Kvinder – Prøv vores BMI beregner nedenfor:

BMI Beregner
Brug denne beregner til at udregne dit Body Mass Index (BMI)
Højde
cm
Skriv et tal imellem 125 og 225.
Vægt
kg
Skriv et tal imellem 10,0 og 250,0.
Beregn BMI
Brug denne beregner til at udregne dit Body Mass Index (BMI)
KategoriBMI tabel kg/m2
Alvorlig undervægtig< 16
Moderart undervægtig16 – 17
Mild undervægtig17 – 18.5
Normal18.5 – 25
Overvægtig25 – 30
Overvægtig klasse 1.30 – 35
Overvægtig klasse 2.35 – 40
Overvægtig klasse 3.> 40

Hvad er BMI-skala, og hvad måler den?

De fleste af jer, der læser dette, ved allerede, hvad BMI er, hvad det står for, og har sikkert en idé om, hvad et godt BMI er. Men for dem, der ikke gør det, og for 1 fuldstændighedens skyld, vil vi kort forklare, hvad BMI er, hvordan det måles, og hvordan du kan besvare spørgsmålet “Hvad er mit BMI?” selv uden denne BMI-beregner til kvinder.

BMI står for Body Mass Index og er en måling af forholdet mellem to fremtrædende kropsmål: din vægt og højde. BMI beregnes især ud fra disse to variabler ved hjælp af følgende BMI-beregningsformel:

BMI = vægt (kg) / højde2 (m)

Et eksempel på en BMI udregning er: 80 kg / (1,80 m x 1,80 m) = 24,6. Altså har en person som vejer 80 kg og er 180 cm høj, en BMI på 24,6.

En vigtig bemærkning om denne formel er, at det er vigtigt, hvilke enheder du bruger. For at finde ud af, hvad der er et normalt BMI, eller for at finde ud af, hvor du placerer dig i BMI-intervallerne, skal du altid bruge det metriske system, dvs. din vægt i kilogram og din højde i meter.

Du skal ikke være bekymret, hvis du bor i et af de få lande, der bruger det britiske system; vores beregner har en indbygget længdeomregner og en vægtomregner, som du vil se senere.

BMI er ikke en sikker måling af noget sundhedsrelateret, men det er en god statistisk måling, så vi ved, om der er noget drastisk galt med vores kroppe, og om vi skal bekymre os om sundhedsproblemer. BMI blev aldrig designet til at være et diagnostisk værktøj, og det har mange fejl, som vi vil tale om senere. Men dets enkelhed gør det meget praktisk som et værktøj til første tilgang til statistisk at fastslå, om en person er undervægtig eller har et BMI med fedme, så du kan begynde at se nærmere på, hvorfor det er sådan, og om der er nogen sundhedsrisici forbundet hermed.

Normal BMI for kvinder og hvorfor adskille det fra mænd

Når det drejer sig om sundhed og velvære, er vi alle lige bekymrede. Hvorfor skelner vi så mellem mænd og kvinder? Sandheden er, at selv om vi alle er lige meget involveret i sundhedsspørgsmål, er vi ikke nøjagtig ens fysisk set. Så når vi taler om sundhedsspørgsmål, er det vigtigt at skelne mellem forskellige befolkningsgrupper. Som du vil se senere, drejer det sig ikke kun om kvinder vs. mænd. Inden for hvert køn deler vi dem også yderligere op i aldersgrupper for at få den bedst mulige sammenligning.

Hvad er et godt BMI for kvinder? – WHO og BMI-kategorier

år 2000 offentliggjorde Verdenssundhedsorganisationen (WHO) en rapport med titlen Obesity: preventing and managing the global epidemic (fedme: forebyggelse og håndtering af den globale epidemi). På side 9 i denne rapport er der alle de BMI-kategorier, som WHO har anerkendt, og deres BMI-intervaller. Vi vil fremover bruge dette som reference. Vi medtager også andre underkategorier, der er i overensstemmelse med WHO’s retningslinjer. Disse intervaller kan plottes på et BMI-diagram for kvinder og mænd. Du kan se diagrammet i afsnittet nedenfor.

Der findes ikke særskilte diagrammer for mænd og kvinder, bl.a. fordi BMI blot er en statistisk parameter og ikke tager højde for forskelle i kropsform og muskulatur mellem individer eller grupper. En anden måde at se på det på er, at selv om kvinder har tendens til at have et højere niveau af sundt kropsfedt, hvilket ville gøre dem tungere, har mænd også tendens til at have et højere niveau af muskler, som vejer mere og bidrager til at udligne denne effekt.

Desværre er virkeligheden meget mere kompliceret end som så, og denne dissonans afslører blot problemet med BMI, når man har med forskellige kropstyper at gøre. Vi vil komme nærmere ind på disse problemer, ligesom vi vil diskutere gyldigheden af værdierne for sundt BMI for kvinder, og hvordan vi bedre kan vurdere vores krops sundhed ved at kombinere BMI med andre parametre.

BMI-tabel for kvinder og BMI prime

BMI prime er et begreb, der ofte nævnes i BMI-artikler, og som ved første øjekast kan virke forvirrende. Det varierer typisk fra 0,5 til 2, mens BMI selv har værdier mellem 15 og 40. De er dog begge stærkt korreleret. BMI prime er ikke andet end forholdet mellem det faktiske BMI og det ideelle BMI for kvinder. Værdien for et sundt eller normalt BMI for kvinder er 25, det samme som for mænd.

Hvad er fordelen ved BMI prime-skalaen i forhold til den normale BMI-skala? Så længe du ved, hvad det betyder, vil BMI prime ikke kun besvare spørgsmålet “Hvad er mit BMI?”, men det vil også besvare spørgsmålene “Hvad er et godt BMI?” og “Er mit BMI godt?” på samme tid. Ved at have et tal, der sammenligner det sunde BMI for kvinder med dit faktiske BMI, får du dobbelt så mange oplysninger i ét tal.

Et ideelt BMI-primtal ligger omkring 1, hvilket svarer til et BMI på 25. Marginalerne er snævre, da vi taler om små tal, så selv om 1,5 lyder tæt nok på 1, svarer det til et BMI på 37,5, hvilket betyder, at du har “fedme klasse II” eller “alvorlig fedme” i henhold til WHO’s BMI-kategorier.

En anden måde at sammenligne dit BMI på og afgøre, om du har et sundt BMI eller i det mindste et normalt BMI, er at se på BMI-diagrammet for kvinder. Nedenfor er nævnte BMI-diagram for kvinder og mænd. Det er praktisk nok farvekodet for at adskille de områder med et sundt BMI fra dem, der er risikable eller farlige.

BMI beregner BMI skala

For at bruge denne BMI-tabel skal du følge disse trin:

  1. Find ud af, hvor dit BMI er placeret i BMI-diagrammet for kvinder.
  2. Du kan enten bruge det beregnede BMI eller din vægt og højde.
  3. Ved hjælp af legenden og farverne i diagrammet skal du vurdere, hvor sundt dit BMI er.
  4. Udarbejd om nødvendigt en plan for at ændre dit BMI til et sundere niveau. Hvis det allerede er sundt: Tillykke!

Vi har nævnt, at det første skridt er at beregne dit BMI som kvinde, og vi viste dig, hvordan du kan bruge BMI-beregningsformlen til at gøre det i hånden. Vi har dog ikke rigtig vist dig, hvordan du bruger BMI-beregneren til kvinder, så lad os se nærmere på det nu.

Sund BMI for kvinder: Hvor slemt er det at være i BMI-området for overvægtige?

Vi vil nu vise dig nogle data fra en korrelationsundersøgelse mellem BMI for kvinder og dødeligheden. Som vi kan se, er der en stærk korrelation mellem at have et ikke ideelt BMI for kvinder og en høj dødelighed. Betyder det, at et usundt BMI dræber? Tja, det ved vi ikke med sikkerhed, da korrelation ikke indebærer årsagssammenhæng, men det ser ud til, at det er langt mere sikkert at have et normalt BMI for kvinder (18,5-25), hvilket ikke bør komme som en overraskelse.

Hvad der er mere overraskende er den stærke korrelation ved et lidt usundt BMI. Det kunne være helt muligt, at et lidt højt BMI forårsager en højere risiko for død, men i betragtning af variationer i BMI på grund af mange forskellige faktorer er der en anden forklaring, som virker mere plausibel. BMI er en indikator, der virker begge veje: Kvinder med et normalt BMI har tendens til at være sunde, og sunde kvinder har tendens til at have et normalt BMI.

For eksempel forringes vores stofskifte, når vi bliver ældre, og det bliver meget lettere at tage på i vægt, end det var før. Hvis man tænker over det, er det meget sværere at finde en gammel person, der har en sund vægt. Folk har en tendens til at være overvægtige eller undervægtige, når de bliver ældre, sammenlignet med deres yngre år. Under alle omstændigheder er det meget bedre at spille på den sikre side og forsøge at holde sig inden for et ideelt og sundt BMI-område for kvinder, da der ikke er noget at vinde ved at have ekstreme BMI-værdier, og der er meget at tabe.

Forskelle mellem mandlige og kvindelige BMI-percentiler

Det er på tide at se på forskellene i BMI mellem mænd og kvinder ud over den kropssammensætning, som vi har nævnt tidligere. Den første ting, der skal nævnes, er forskellen i kropstype, ikke kun mellem mænd og kvinder, men også inden for disse grupper. Hvis man ser på alle mænd i verden, varierer deres generelle kropsform egentlig ikke så meget, bortset fra andelen af fedt og muskler.

Hvis man derimod ser på kvinder, ændrer deres kropsform sig dramatisk, selv blandt personer med samme fedt- og muskelforhold. F.eks. bryststørrelse, form og forholdet mellem hofter og talje. Selv kvinders ben har tendens til at være meget mere forskellige fra kvinde til kvinde end hos mænd. Hvad betyder dette for BMI-diagrammer for kvinder? Det betyder en stor forskel.

Hvis vi ser på BMI-intervallerne for kvinder, er de de samme som for mænd, fordi de er lavet rent teoretisk. Hvis man i stedet ser på BMI-percentileintervallerne, ændrer historien sig meget. Spredningen af BMI-værdierne hos kvinder er meget større end hos mænd. Lad os se på et eksempel for at forstå dette bedre.

Lad os sammenligne værdierne for den 5. og 95. percentil af BMI for kvinder med værdierne for mænd. Der er noget overraskende. På tværs af alle aldersgrupper er den 5. percentilgrænse lavere for kvinder end for mænd, men samtidig er den 95. percentilgrænse også højere for kvinder. Så fordelingen af BMI for kvinder er ikke skævt fordelt i retning af højere BMI eller lavere BMI, men den er mere jævnt fordelt end for mænd.

Det betyder, at der ved de ekstreme værdier af BMI-intervallerne er forholdsmæssigt flere kvinder end mænd ved disse ekstremer. Der er to mulige årsager til dette, og det er sandsynligt, at de begge spiller en rolle. For det første kan det skyldes den ovennævnte forskel i kropsformerne. På grund af den brede vifte af kvindelige kropstyper har kvinder et meget større interval af BMI’er, der stadig kan betragtes som sunde, mens intervallet er meget smallere for mænd.

Den anden mulighed skyldes det samfundsmæssige pres. Det er uomtvisteligt, at kvinder behandles anderledes end mænd i vores samfund, lige fra lønforskelle mellem kønnene til fysisk udseende. Og det er dette pres på det fysiske udseende, der muligvis kan være årsagen til disse ekstreme tilfælde. Nogle kvinder forsøger patologisk at opnå en “idealvægt”, som er alt for lav til, at det kan være sundt. Mens andre måske føler, at det hele er en stor løgn, og at der ikke er noget galt med at have et overvægtigt BMI. Begge tilgange er alvorligt farlige og potentielt livstruende. Så vi er nødt til som samfund at udvikle os i retning af et mere velinformeret syn på kropsvægt, hvor sundhed er vigtigere end udseende og uopnåelige (falske) skønhedsstandarder.

Ofte stillede spørgsmål

Nedenfor har vi samlet nogle af de spørgsmål vi oftest får stillede, så du forhåbentligt også kan få svar på dit spørgsmål.

Hvad er det bedste BMI for kvinder?

De normale BMI-værdier for kvinder ligger mellem 18,5 og 25. Over 25 er du overvægtig, og under 18,5 er du undervægtig.

Er et BMI på 20 for lavt for kvinder?

Ja. BMI på 20 ligger inden for normalområdet for kvinders BMI; faktisk ligger det i den nedre del af normalområdet, dvs. på den magre side. Tillykke, og prøv at holde dette BMI!

Hvordan beregner jeg BMI for kvinder?

For at beregne kvinders BMI skal du følge disse trin:

1. Bestem din vægt og højde.
2. Vægten skal være i kilogram og højden i meter. Brug om nødvendigt en online omregner.
3. Anvend BMI-formlen:
BMI = vægt / højde²
4. For at fortolke dit resultat skal du sammenligne det med det normale BMI-område for kvinder, som lyder 18,5-25.

Kilder

Sundhed.dk – BMI

Danmarks statistik – Overvægt og BMI