Cloud gaming er et relativt nyt begreb, der spænder over flere forskellige koncepter. For at kunne forstå cloud gaming helt ind til kernen, er det nødvendigt med en kort oversigt over hvilke former for gaming der udgør cloud gaming:
Hardware Cloud Gaming | En tjeneste hvor du lejer en computer et andet sted, og så streamer fra den. Dette kan være tjenester som Nvidia NOW og Google Stadia. Du skal købe spillene separat og installere dem på cloud maskinen, hvorefter spillet køres via den, og du streamer spillet til din computer. |
Content Cloud Gaming | Spil der udelukkende ligger online, hvor du ikke har hentet selve spillet på din enhed. Dette er gældende for de fleste spil til mobile enheder, men også browserbaserede spil som World of Tanks. |
For at gøre det lidt enklere at navigere i, kan man typisk sige det sådan, at de spil der udelukkende er online – og som kræver en aktiv internetforbindelse, falder i Content cloud gaming kategorien. Dette kan eksempelvis også dække over casinospil som man finder på sider som casino ice. For at benytte sig af hardware cloud skal man selvfølgelig også have en aktiv internetforbindelse, for at kunne oprette forbindelse til computeren – men man kan dog spille flere forskellige spil – både offline og online spil.
Hvorfor bruger man hardware cloud gaming?
Der kan være flere årsager til at man bruger hardware cloud gaming. Typisk skyldes det, at man for relativt få penge får adgang til en high-end gaming PC, der kan køre alle de nyeste spil. Du kan sammenligne det lidt med at man går på en netcafé og låner deres computere – men her kan du klare det hele hjemmefra.
Dette fjerner de grænser der kan være for at folk kan køre de nyeste spil, og er især relevant for Mac brugere. Der har i årevis været drilleri mellem Windows og Mac brugere, hvor Windows brugerne har påpeget at man rent faktisk kan game på en windows computer. Og selvom der med tiden er kommet flere spil der er tilgængelige på Mac, er det en realitet at det er langt fra alle spil man som Mac bruger kan nyde.
Ved at bruge cloud computere behøver man ikke længere bekymre sig om spillenes hardwarekrav, og man skal bare sørge for at have en hurtig og stabil internetforbindelse.
Ulemperne ved Hardware Cloud Gaming
Uanset hvor fint det end lyder, så er der naturligvis også nogle ulemper ved at game via en cloud computer. Først og fremmest er der en månedlig pris forbundet med det (men man kan argumentere for, at det med et cloud abonnement på et par hundrede, altid vil være billigere end at købe sin egen computer, og holde den opdateret), men hvad værre er; de spil du kan spille, afhænger af udbyderen.
Hvis du har din egen computer, kan du selv bestemme hvilke spil du vil installere (så længe din computer kan trække dem), men med en cloud computer skal spillene være understøttede. Og når du så har købt spillene, er der en risiko for at understøttelsen ikke varer evigt.
Content Cloud Gaming
Der er en række fordele ved content cloud gaming. Den primære er, at de spil der er tilgængelige i dette format, typisk er udbredt til mange forskellige enheder, og synkroniseret til din konto. Du beholder altså dine fremskridt og præstationer i spillet, uanset hvilken enhed du spiller på.
Da spillene ofte også skal kunne køre på flere forskellige enheder, er de typisk heller ikke lige så krævende for hardwaren, hvilket betyder at du slipper for at udskifte dit hardware, for at kunne spille med.
Der er selvfølgelig stand-alone cloud spil som dem vi nævnte tidligere i artiklen, men der er også mange udbydere der tilbyder et samlet abonnement, hvor du så får adgang til et større spiludvalg. Man kan sammenligne det lidt med en streaming tjeneste til film og serier.
Ulemper ved Cloud Gaming
Én af de største ulemper ved cloud gaming, består i ejerskabet. Hvis du køber et offlinespil til din computer, kan du i princippet være sikker på at du kan spille det resten af dit liv. Men denne sikkerhed har du ikke ved cloud gaming spil. Hvis tjenesten lukker ned, er de penge, du har brugt på spillet, spildt.
Dette er især vigtigt at være opmærksom på, hvis man har valgt en tjeneste, hvor man betaler et abonnement, for at få adgang til et spilbibliotek. Der er ingen garantier for at dit spil bliver ved med at være tilgængeligt – og dette bliver kun endnu værre, hvis du også skal købe spillet separat for at få lov at spille det.
Derfor skal man altså være sikker på hvilken udbyder man vælger, og hvor man køber sit indhold (og om man kan migrere det andre steder hen), specielt fordi branchen stadig er så ny, at det er umuligt at forudsige hvem der vil være aktive aktører på markedet om 2-3 år.